ESKİŞEHİR İL MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Sosyal Ağlar Ve Dijital Oyunlar Paneli Düzenlendi

Sosyal Ağlar Ve Dijital Oyunlar Paneli Düzenlendi

Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı'nın hayata geçirdiği Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezi (SODİGEM) tarafından "Farklı Yönleri ile Sosyal Ağlar ve Dijital Oyunlar" paneli düzenlendi.  27 Haziran Perşembe günü Atatürk Kültür ve Sanat Merkezi Opera ve Bale Salonu'nda düzenlenen panelde, sosyal medya ile  dijital ortamda özellikle gençleri ölüme kadar sürükleyebilen oyunların yol açtığı tehlikeler ele alındı. Panele; Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı, Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürü Hakan Cırıt ve SODİGEM Müdürü Doç. Dr. Levent Eraslan'ın yanı sıra üniversite yönetimi, öğretim elemanları, öğretmenler ile aileler katıldı.

Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü iş birliği ile düzenlenen etkinlikte, alanında uzman bilim insanları sosyal medya ve özellikle dijital oyunları enine boyuna ele aldı. Dijital dünyada gençlerin karşılaşabileceği tehlikeler ve bunlara karşı neler yapılması gerektiğinin dile getirildiği panele, yoğun ilgi vardı.

İl Milli Eğitim Müdürü Cırıt: "Çocuklarımızı dijital dünyada kaybetmeyelim"

Ailelerin çocuk yetiştirme ve eğitme konusunda bilinçli olması gerektiğinin altını çizen Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürü Hakan Cırıt, "Bizler çocuklarımızı yetiştirirken onlara eğitim veriyoruz ve çok büyük çabalar sarf ediyoruz. Bunun yanında da eğitim ve öğretimin daha iyiye gitmesi için her türlü materyali kendimiz tasarlama yolunda çaba gösteriyoruz. Bu denli önem verdiğimiz ve yetiştirdiğimiz çocuklarımızı da lütfen dijital dünyada kaybetmeyelim. Onun için de sizlerden ricamız, bu kadar emek verdiğiniz evlatlarınız için dijital sistemleri, sosyal medyayı nasıl faydalı hâle getirebileceğimizi düşünmeniz." şeklinde konuştu. 

Rektör Çomaklı dijital dünyanın tehlikelerine dikkat çekti

Panelin açılışında konuşan Rektör Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı, birçok insanın sabah yataktan kalkar kalkmaz ilk işinin telefonunu eline almak olduğunu söyledi. Dijital dünyanın çok farklı bir dünya olduğunu belirten Çomaklı, bu dünyada kişilerin birbirini selamlamalarından duygularını ifade etmelerine kadar pek çok şeyin farklılıklar gösterdiğine dikkat çekti.  Rektör Çomaklı şöyle konuştu:

"Oraya adım atıyorsunuz, gerçek dünyayla bağı koparıyorsunuz ve bunun farkında değilsiniz. Avatar veya Matrix filmindeki gibi birden bu alana geçiş yapıyorsunuz. O alana girdikten sonra kimin ne yediği ne içtiği, kim ne yapıyor, dünyada fiziksel olarak merak ettiğiniz, yapmak istediğiniz veya yapabileceğiz, hayalleriniz her şey bu dijital dünyada önünüze dökülüyor."

Dijital dünyanın tehlikelerine de dikkat çeken Çomaklı, bu tehlikelerin farkında olunmasının önemini vurguladı. Prof. Dr. Çomaklı şunları söyledi : "Dijital dünya öyle tehlikeli ki, bir kasaba, şehir olarak düşünün, o şehre indiğiniz andan itibaren farkında olmadan içinde uyuşturucu satıcısından ekmek satıcısına, gıda temin edeninden silah temin edenine kadar bir alanda buluyorsunuz kendinizi, ama bunun farkında değilsiniz. Bu bilinçsizliğinden dolayı farkında olmamanız manasına gelmiyor. Böyle bir dünyaya giriyorsunuz ve kendi alanınızla ilgileniyorsunuz. Burada öyle bir tehlike var ki o dünyanın içine daldığınız andan itibaren buradan çıkabilmenizin tek yolu; ya su içme, ekmek yeme ihtiyacınızın olması ya da lavabo ihtiyacınızın olması. Uykunuz geliyorsa da telefonunun ya da bilgisayarın başında uyuyup gidiyorsunuz."

Rektör Çomaklı: "Dijital dünyanın en büyük savaşçıları eğitmenlerdir"

Öğretmenlere bu noktada çok önemli görevler düştüğünü söyleyen Rektör Prof. Dr. Çomaklı, Momo ve Mavi Balina tehlikesine dikkat çekti. Rektör Çomaklı konuşmasını şöyle sürdürdü:  "Bu dijital dünyanın en önemli savaşçıları eğitmenlerdir. En önemli bina da eğitim binasıdır. Eğer o binayı inşa edemezsek, üzerimize düşeni yapamazsak bizim dışımızda iletişimi farklı olan ve anlamakta zorluk çekeceğimiz bir nesil gelir."

SODİGEM Müdürü Doç. Dr. Eraslan: "Merkezimiz, Türkiye'de bir ilk olma özelliği taşıyor"

"Dünya nüfusunun 3'te 2'sinin kullandığı sosyal medya; günlük, sosyal, politik ve endüstriyel yaşamda hemen hemen herkesin başvurduğu bir alan hâline geldi."  diyen SODİGEM Müdürü Doç. Dr. Levent Eraslan, günümüzde artık neredeyse tüm yaş gruplarının sosyal medyayı oldukça aktif kullandığına vurgu yaptı. Sosyal medyanın kendine has terimleri olduğuna da değinen Doç. Dr. Eraslan, "Bundan 15 yıl önce biri bize 'like at', 'selfie yapalım' deseydi, emin olun birçoğumuz ne dendiğini anlamazdık. Fakat günümüzde her yaş grubundan ve yaşam alanından pek çok insan, bu terimleri kullanır hâle geldi. Merkezimiz, Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Şafak Ertan Çomaklı'nın bir projesidir ve üç ana ayak üzerinde oluşmaktadır. Bunlardan birincisi sosyal medya, ikincisi dijital güvenlik ve üçüncüsü de dijital para ve sistemlerdir. Bugün buradaki ilk etkinliğini düzenleyen merkezimiz ilerleyen dönemlerde de böylesi panel, konferans ve seminerlerle çalışmalarına devam edecektir. Aynı zamanda merkezimizin, Türkiye'de de bir ilk olma özelliği taşıdığını hatırlatmak isterim." dedi.

Açılış konuşmalarının ardından Doç. Dr. Levent Eraslan'ın moderatörlüğünde gerçekleştirilen panelde; Doç. Dr. Yusuf Levent Şahin, "Sosyal Ağlar ve Dijital Oyunlar", Doç. Dr. Adile Aşkım Kurt, "Tehlikeli Dijital Oyunlar", Av. Dr. Barış Günaydın, "Dijital Dünyanın Hukuk Dili", Doç. Dr. Baki Duy, "Dijital Oyunlar, Sosyal Medya ve Çocuk/Ergen Psikolojisi" başlıklı sunumlarıyla katılımcılara bilgilendirmelerde bulundu.

Doç. Dr. Şahin: "Oyun sektörü sinema ve müzik sektörünü geride bıraktı"

Etkinliğin ilk panelisti SODİGEM Müdür Yardımcısı ve üniversitemiz Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Yusuf Levent Şahin, "Sosyal Ağlar ve Dijital Oyunlar" başlıklı sunumunda dijital oyunların gelişim süreçlerine ilişkin bilgilendirmelerde bulundu. 1980'lerden başlayan süreçle birlikte oyun kavramında birtakım değişiklikler olduğuna değinen Doç. Dr. Şahin, bu süreçteki gelişmelere ilişkin olarak şunları söyledi: "Bilgisayar teknolojisinin gelişmesi ile birlikte o yıllarda ortaya basit bilgisayar oyunları çıktı. Bu süreç aynı zamanda bizleri, oyun kavramı üzerinden biraz daha düşünmeye itti. İlk yıllarda teknolojinin el verdiği ölçüde yapımlar ortaya çıktığı için getirdiği tehditler ve sağladığı fırsatlar da çok sınırlı düzeydeydi. O yıllarda üzerinde hiç düşünmeye gerek bile duymamıştık.  Özellikle son 10 yıla baktığınız zaman hem bilgisayar hem de iletişim teknolojisinde yaşanan gelişmeler nedeniyle oyunlar inanılmaz gelişti. Bunun yanında oyun sektörü de milyarlarca dolarlık bir ekonomik büyüklüğe ulaştı. Günümüzde oyun sektörü sinema ve müzik sektörünü geride bırakmış durumda. Bu da oyun yapımlarına ayrılan bütçelerin katlanarak her geçen gün artmasına neden oldu. Şu an 500 milyar dolarlık bütçelerin ayrıldığı oyunların geliştirilmiş olduğunu görüyoruz. Bunun yanında dijital oyunların sosyal ağlarla temas kurmaya başladığını görüyoruz. Özellikle bazı oyunlar başlı başına bir sosyal ağ olarak görülebilir. Dijital oyunların pazarlandığı platformları da bu sosyal ağların içerisinde yer alıyor. Bunlar oyun tüketimini önemli ölücüde etkileyen girişimlerdir."

Doç. Dr. Kurt: "Dijital oyunlar şiddet eğilimini arttırmaktadır"

Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Adile Aşkım Kurt ise "Tehlikeli Dijital Oyunlar" başlıklı sunumunu katılımcılarla paylaştı. Dijital oyunlar eğitici ve bilgilendirici yönlerinin dışında içerdikleri şiddet ve benzeri öğeler nedeniyle çocukları ve gençleri olumsuz bir biçimde etkilediğine vurgu yapan Doç. Dr. Kurt, "Bu öğelere maruz kalan çocuklar, bu durumu içselleştirmekte ve gerçek yaşamda da kullanmaktadır. Bu oyunlar boş zamanları değerlendirmek için kullanılan bir etkinlik gibi görülse de toplumdaki şiddet eğilimini arttırmakta ve bu durumu da doğallaştırmaktadır." dedi.

Av. Dr. Günaydın: "Çok hızlı ilerleyen bir dijital dünyadan bahsediyoruz"

Türkiye Bilişim Derneği Eskişehir Şube Başkanı Av. Dr. Barış Günaydın ise "Dijital Dünyanın Hukuk Dili" başlıklı sunumunda, dijital dünyanın günümüzdeki hukuksal eksikliklerine değindi. Kitle iletişim araçları ve sosyal ağların yıllar içerisindeki ulaştığı kullanıcı sayılarını ve sürelerini de katılımcılarla paylaşan Av. Günaydın, "Çok hızlı ilerleyen bir dijital dünyadan bahsediyoruz. Ancak hayatın akışında hukukun bunları düzenlemesi ise dijital dünya ile aynı hızda olmayabiliyor. Yaşanılan sıkıntılar da bunun göstergesi. Dünyada, 3,5 milyara yaklaşan aktif bir sosyal medya kullanıcısı olduğunu görüyoruz. Türkiye açısından bakıldığında ise nüfusun yarıdan fazlasının mobil olarak sosyal medya kullandığını ve aktif sosyal medya kullanıcısının çok ciddi boyutlarda olduğunu görüyoruz." diyerek sayısal veriler üzerinden kullanıcıları bilgilendirdi. Av. Dr. Günaydın, sunumunun devamında ise bilişim hukuku ve bilişim suçlarına değindi.

Doç. Dr. Duy: "Dünya artık küresel bir köy"

Etkinliğin son panelisti Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Baki Duy da, "Dijital Oyunlar, Sosyal Medya ve Çocuk/Ergen Psikolojisi" başlıklı sunumuyla katılımcılara önemli bilgiler aktardı. 21. yüzyılda dünyanın hızla evirilmeye başladığına dikkat çeken Doç. Dr. Baki Duy, görüşlerini şu şekilde dile getirdi: "Dünya, çağımızda artık küresel bir köye döndü. Her dönem aslında kendine özgü zorlukları beraberinde getiriyor. Bilişim çağı içerisinde yaşadığımız bu dönem ister istemez bilişim teknolojilerinin rahatlığını ve zorluklarını da beraberinde getiriyor. Hatta çocuklar, anne karnındayken bilime maruz kalmaya başladı. Hamilelik döneminde bilgisayar başında vakit geçiren anne dolayısıyla çocuk da radyasyona maruz kalıyor. Bu değişimler kaçınılmaz ve bunları yönetebilmek de çok önemli. Dolayısıyla da internet, sosyal medya ve oyunlar konularını düşündüğümüzde de bunları yok saymamız mümkün değil."

Etkinlik, panelin ardından teşekkür belgelerinin takdimi ve kokteyl ile son buldu.

 28-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-201928-06-2019

Büyükdere Mahallesi Atatürk Bulvarı No 247 26040 Odunpazarı / Eskişehir - 0 222 239 72 00

MEB © - Tüm Hakları Saklıdır. Gizlilik, Kullanım ve Telif Hakları bildiriminde belirtilen kurallar çerçevesinde hizmet sunulmaktadır.